Quick Start! P.A.M.E.L.A.

P.A.M.E.L.A. aspiruje do bycia duchowym spadkobiercą serii System Shock. Mamy tu horror science-fiction, elementy RPG, a nawet szczyptę survivalu – wszystko to całkiem zgrabnie połączone w całość.

Przed rozpoczęciem nowej gry ustawiamy opcje wpływające znacząco na rozgrywkę. Możemy wybrać, czy tryb permanentnej śmierci ma być włączony, zdecydować, czy stan zdrowia wpływać będzie na tempo poruszania się, czy wreszcie wybrać jak szybko będziemy robić się głodni. Uznałem, że takie rozwiązanie pozwala dopasować styl zabawy do naszych preferencji i moim zdaniem to strzał w dziesiątkę. Osobiście wyłączyłem permanentną śmierć i zminimalizowałem tempo narastania głodu oraz pragnienia, ale zostawiłem wytrzymałość oraz siłę przeciwników na standardowym poziomie. Włączyłem też wpływ stanu zdrowia na szybkość mojej postaci. Zapowiadało się intrygująco.

Sztuczna inteligencja wybudziła mnie z krionicznego snu i poinformowała, że utopijne miasto przyszłości zdziesiątkowała tajemnicza epidemia. Samouczek w postaci krótkich filmików, okraszonych tekstem trwał za długo i zanim się skończył, samemu ogarnąłem dość intuicyjne sterowanie. Gorzej było z interfejsem umieszczonym na moim lewym przedramieniu – nie jest wygodny w obsłudze, a najważniejsze statusy postaci widać tylko i wyłącznie, kiedy go uruchomimy, więc ciężko jest w trakcie gry określić m.in. stan naszego zdrowia. P.A.M.E.L.A. to eksploracja, przeszukiwanie śmietników, hackowanie zabezpieczeń w ramach szybkiej minigierki, czy wreszcie walka z zainfekowanymi ludźmi oraz robotami-strażnikami. I ta walka, niestety, wypada fatalnie.

Walczyć możemy wręcz, stosując atak zwykły, atak silny, unik oraz blok, a także przy użyciu broni dystansowej. Niestety całość zrealizowana jest tak sztywno, a animacje są tak słabe, że większość czasu starałem się unikać konfrontacji, co wcale nie było łatwe. Gra dostępna jest dopiero we wczesnym dostępie i twórcy stale ją rozwijają, ale nie spodziewałbym się, że w finalnej wersji będzie pod tym względem dużo lepiej. Jest to niestety wielki minus tego tytułu, zwłaszcza że reszta elementów wypada lepiej. Rozwój postaci, modyfikacje ekwipunku, ciekawa eksploracja i niezły klimat powodują, że P.A.M.E.L.A., mimo że dość sztampowa, to jednak wciąga. Szkoda, że mocno czuć tu wpływy gier roguelike. Po śmierci naszej postaci odradzamy się bez zebranego dotąd ekwipunku, zachowujemy natomiast zdobyte punkty doświadczenia. A gdyby tak wrócić do robienia gier po staremu?

Autor: Prez

Platforma: PC

P.A.M.E.L.A. / Deweloper: NVYVE® Studios / Wydawca: NVYVE® Studios / Strona oficjalna.

Grę w wersji Early Access otrzymaliśmy od Evolve PR.

  • Silent Berserker

    Pomysl kapitalny ale jak nie bedzie grywalna to kibel. Szkoda tak mi brakuje nowego System Shock’a bo Prey mnie zawiodl na calej linii.

    • Prez

      System Shock miał dostać remake, ale coś po drodze się nie udało.

  • Jędrzej Mąkosa

    Na pierwszy rzut oka to wygląda jak gra o szukaniu wiadomo czego w śmietniku. A w tym gatunku to raczej ciężko o innowacyjność i oryginalność 🙁 A przy remake’u System Shocka dalej ponoć dłubią, ale powoli. Datę wydania ma na 2020.