Kartka z kalendarza, 4 stycznia – Richard Alf i konwent Comic-Com / Runescape

Richard Alf i konwent Comic-Com

Comic-Con w San Diego to jeden z największych konwentów dla miłośników komiksów, filmów i gier wideo na świecie. Powstał na początku lat 70. XX wieku z inicjatywy Shela Dorfa, Richarda Alfa, Kena Kruegera oraz Mike’a Towry. Głównym pomysłodawcą był Shel Dorf, który w połowie lat 60. w Detroit zorganizował jeden z pierwszych komercyjnych zlotów fanów komiksu. Po przeprowadzce chciał przenieść tę ideę właśnie do San Diego, ale na drodze stanęły problemy logistyczne oraz finansowe.

Konwent nie doszedłby do skutku, gdyby nie zaangażowanie Richarda Alfa, wówczas siedemnastolatka, który wyłożył własne oszczędności na organizację imprezy oraz osobiście woził swoim garbusem sprzęt. Jednodniowa impreza pod nazwą San Diego’s Golden State Comic-Con okazała się sporym sukcesem. Wszystkie włożone pieniądze Alf odzyskał po zakończeniu zlotu, a następną edycję organizował już jako przewodniczący. Comic-Con zyskiwał coraz większe zainteresowanie i renomę oraz zaskakiwał wszystkich swoim rozmachem.

Richard Alf pracę nad organizacją konwentu dzielił z prowadzeniem sklepiku z komiksami, a pod koniec lat 70. zaczął działać na rynku reklamy. Wspólnie z pozostałymi współorganizatorami został uhonorowany w 2009 roku. Niestety w 2011 roku stwierdzono u niego raka trzustki. Odszedł w wieku 59 lat 4 stycznia 2012 roku w otoczeniu swoich najbliższych.

W pierwszej edycji Comic-Conu dominowały komiksy wzbogacone o szeroko pojęte fantasy oraz science-fiction, a z czasem impreza zaczęła się otwierać również na inne dziedziny popkultury. Z czegoś, co początkowo było jedynie lokalną atrakcją, wyrosło ogromne ogólnoświatowe święto, w którym uczestniczy każdorazowo ponad 100 tys. osób. To tutaj zapowiadane są najgłośniejsze tytuły oraz prezentowane pierwsze zwiastuny. Na panelach pojawiają się najbardziej znani twórcy, aktorzy z nurtu, youtuberzy, producenci gier wideo, przedstawiciele japońskiej popkultury czy cosplayerzy. Gdyby nie miłość i zaangażowanie do komiksów Richarda Alfa oraz jego przyjaciół najprawdopodobniej ta impreza nigdy by nie powstała.

***

Runescape

Runescape to przeglądarkowe MMO oparte o system frituplejki, stworzone i nieprzerwanie rozwijane od 16 lat przez brytyjskie studio Jagex. Tytuł zadebiutował 4 stycznia 2001 roku i jest to typowy przedstawiciel gatunku polegający na eksploracji terenu, zbieraniu coraz lepszych przedmiotów, rozwijaniu postaci oraz ratowaniu białogłowych przed krwiożerczymi maszkarami.

Gra w momencie debiutu była okrutnie paskudna, nawet jeżeli patrzyło się na nią przez pryzmat darmowej gry przeglądarkowej. Aż dziw bierze, że ludzie chcieli grać w pierwszą edycję Runescape. Modele postaci i otoczenia były jak wyciosane z drewna, niemal pozbawione detali i wzbudzały uśmiech politowania, nie zachęcały do zabawy. Sekret Runescape tkwił nie w grafice, a dosyć luźnej atmosferze i przyjaznej, wciągającej mechanice.

Gracz nie był w żaden sposób ograniczony, mógł dowolnie wybierać kierunek swojej wędrówki, a świat Runescape miał dla niego naprawdę dużo do zaoferowania. Niemal co krok można było podjąć się zróżnicowanych zadań. Swoją postać mogliśmy rozwijać w takich umiejętnościach jak zdolności bojowe, magia, wydobywanie rudy, łowienie ryb, gotowanie czy wytwarzanie przedmiotów. Nie mogło oczywiście zabraknąć obowiązkowych misji kooperacyjnych, wymiany przedmiotów oraz walk jeden na jednego.

Wraz z wydaniem trzeciej inkarnacji gra przeszła bardzo duży skok jakościowy, szkaradna grafika uległa przeogromnej zmianie. Drewniane modele bez detalu zostały zastąpione nowymi, bardziej złożonymi i utrzymanymi w pastelowej tonacji. Poza tym autorzy wykorzystali dobrodziejstwa płynące z HTML-a 5 i przenieśli grę na urządzenia mobilne, poszerzając bazę swoich odbiorców o nową, bardzo znaczącą grupę. Obecnie Runescape znajduje się w ścisłej dziesiątce najpopularniejszych MMO i nic nie wskazuje, aby ten stan rzeczy miał ulec zmianie.

Jakub Antoniuk

Z niewielką korektą pospieszył Michał „Emjoot” Jankowski