Kartka z kalendarza – 4 grudnia

W dzisiejszej Kartce z kalendarza przyjrzyjmy się brytyjskiemu studio Rebellion, twórcom serii Sniper Elite.

Ustalmy na początku pewne fakty, Rebellion nigdy nie był topowym developerem, do niedawna było to studio wręcz trzecioligowe, któremu czasem udawało wyprodukować się coś ambitniejszego. Mimo to uważam, że funkcjonowanie na tak nieprzewidywalnym i trudnym rynku, jakim jest giereczkowo przez niemal ćwierć wieku jest jednak wielkim osiągnięciem. Studio zostało założone 4 grudnia 1992 roku przez braci Chrisa i Jasona Kingsley. Ich pierwsze produkcje Eye of the Storm oraz Checkered Flag raczej nie zostały specjalnie zapamiętane przez graczy, dopiero ich kolejna gra – FPS Alien vs Predator z 1994 roku – pozwoliła studiu przebić się do szerszej świadomości graczy. Tytuł został całkiem nieźle przyjęty przez media i był początkiem serii oraz formuły, którą Rebellion po dziś dzień co jakiś czas odświeża.

Kolejnym kamieniem milowym w funkcjonowaniu studia było przejęcia praw do komiksowej marki AD 2000 w skład której wchodzi m.in. Sędzia Dredd. Efektem tego jest nie tylko wydawanie wznowień starych komiksów oraz tworzenie nowych, ale również całkiem niezła strzelanina TPP Rogue Trooper oparta o markę pod tym samym tytułem. Rebellion z czasem sukcesywnie poszerzał swoje portfolio inwestując nie tylko w komiksy i gry wideo (to oni przejęli studio Core Design po tym, jak utraciło prawa do marki Tomb Raider i wsparcie ze strony Eidosu), ale również rynek książek, głównie horrory i SF.

Aktualnie Rebellion może być najbardziej kojarzony z drugowojenną serią Sniper Elite, mającą swój początek w 2005 roku i która na początku przyszłego roku powinna doczekać się już czwartej odsłony. Gry z serii Sniper Elite są najlepiej ocenianymi autorskimi produkcjami brytyjskiego developera. Zanim udało się osiągnąć Rebellionowi aktualną pozycję studio żyło w dużej mierze tworząc odsłony znanych tytułów na drugoligowe, mniejsze platformy jak choćby Medal of Honor: Underground na Gameboya Advance, Mission Impossible na Gameboya Color, Rainbow Six na Playstation 1 czy Call of Duty: World at War – Final Fronts na Playstation 2.

Jakub Antoniuk

  • Paweł Mosch

    Avp dobra gra pamiętam jak robiłem w gacie gdy atakował cię alien Hehehe