Kartka z kalendarza, 3 lutego – Jesper Kyd / Warwick Davis

Witajcie w czwartkowej Kartce z kalendarza. Dzisiaj mamy 3 lutego i obchodzimy Międzynarodowy Dzień Kopania Rowów. Za łopaty. W dzisiejsze Kartce kolejny debiut autorski i pierwsza osoba niezwiązana z Rozgrywką. Arkadiusz Haratym, który prowadzi blog poświęcony muzyce z gier – GraczeSłuchacze – opisuje sylwetkę Jespera Kyda, jednego z najbardziej znanych kompozytorów muzyki do gier wideo, autora ścieżek do gier z Hitman czy Assassin‚s Creed. Dodatkowo w dziale kulturki kilka krótkich słów na temat Warcicka Davisa, aktora, którego pewnie słabo kojarzycie, ale widzieliście wielokrotnie w wielu drugoplanowych rolach.

Miłej lektury

Jesper Kyd

Jeśli przepadasz za muzyką z gier to duża szansa, że przepadasz także za Jesperem Kydem. Zdobywca nagrody BAFTA i dziesiątek innych wyróżnień branżowych, czołowy zachodni kompozytor w gatunku i jeden z najbardziej rozpoznawalnych dzisiaj obchodzi 45 urodziny.

Urodzony w Danii kompozytor już jako dzieciak poświęcał sporo czasu muzyce, ma za sobą także kilka lat klasycznej edukacji w tym kierunku. Większość fachu przyswoił jednak sam, a niemała w tym zasługa demosceny Amigi, w której działał jako członek Silents DK i Crionics. Demoscenowe znajomości i doświadczenia zaowocowały posadą w studiu Zyrinx (późniejsze IO Interactive) na stanowisku, a jakże, kompozytora. Niewiele z tamtych produkcji przetrwało w szerszej pamięci, może poza The Adventures of Batman & Robin na Sega Genesis. Warto wspomnieć, że tylko dla tej wersji Kyd pisał muzykę; portami zajmowali się inni kompozytorami. Standard przełomu lat 80. i 90.

Od zamknięcia Zyrinx i przejścia na freelancing zaczynają się najpopularniejsze produkcje Kyda. Hitman: Codename 47 (IO Interactive, kuple z wcześniejszej firmy), Hitman 2: Silent Assassin z muzyką nagraną przez 110-osobową orkiestrę (podobny rozmach w 2002 był daleki od standardów), kilka lat później Unreal Tournament 3 z Romem Di Prisco (sława pierwszych odsłon Need for Speed) no i oczywiście Assassin‚s Creed, który wpisał Kyda do kanonu, przy okazji trochę przyćmiewając jego późniejsze dokonania. State of Decay, Borderlands (szczególnie The Pre-Sequel), Darksiders 2 — tym powinniście się zainteresować.

Niedawno Jesper Kyd wydał Robinson: The Journey Original Soundtrack na Oculus Rift, od dłuższego czasu pozostaje jednak poza obiegiem mediów, skupiając się na mniejszych projektach.

Uwielbiam Duńczyka za to, co zrobił dla MDK 2, ale dużo w tym nostalgii; po latach ścieżka, swoją drogą do tej pory krążąca po Sieci jedynie jako nielegalny rip, wypada trochę średnio. Nie bardzo rozumiem fenomen Assassin‚s Creeda, choć słyszę, co może się podobać. Mój ulubiony Kyd to Darksiders 2 i Borderlands: The Pre-Sequel, efekt fascynacji kompozytora analogowymi syntezatorami (w Darksiders korzystał wyłącznie z nich). Świetny kontrast między światem przedstawionym a muzyką — pulpowe high fanasy i SF kontra retro elektronika, czasem jak z kina klasy B lat 80. To działa i działa wyśmienicie.

Arkadiusz Haratym, blog Gracze Słuchacze

***

Warwick Davis

Warwick Ashley Davis – mały człowiek z wielkimi możliwościami. Aktor, scenarzysta, reżyser, producent oraz komik. Odtwórca tytułowej roli w baśni fantasy Willow, Ewoka Wicketa w Powrocie Jedi oraz Profesora Filiusa Flitwicka w filmach z serii Harry Potter. Najbardziej znany karzeł współczesnej kinematografii.

Urodził się w brytyjskim miasteczku Epsom 3 lutego 1970 roku. Los już na dzień dobry nie był dla niego łaskawy, bo urodził się z dysplazją kręgosłupowo-nasadową, bardzo rzadkim wrodzonym zaburzeniem budowy kośćca. To przez tę chorobę mimo blisko 47 lat na karku Davis mierzy lekko ponad metr.

Jego kariera aktorska rozpoczęła się, gdy miał 11 lat, gdy jego babcia usłyszała w radiu ogłoszenie o oszukiwaniu ludzi o wzroście do 1,2 metra do filmu Gwiezdne Wojny: Powrót Jedi. Dla młodego Davisa, który był wielkim fanem serii, udział w produkcji, nawet jako statysta, było jak spełnienie najbardziej skrytych marzeń. Początkowo w rolę Ewoka Wicketa miał wcielić się Kenny Baker, aktor, który w obu trylogiach George’a Lucasa grał robota R2-D2, ale zachorował. Rozpoczęło się błyskawiczne poszukiwanie osoby, która mogłaby go zastąpić. Lucas dostrzegł Davisa i postanowił, że to właśnie on go zastąpi.

Wcielając się w swoją pierwszą rolę, małego bojowego miśka, Warwick Davis inspirował się zachowaniem swojego psa. Po sukcesie Powrotu Jedi i dużym zainteresowaniem pluszaków powstały telewizyjne opowieści w których Wicket grał główną rolę – fabularne Przygody wśród Ewoków oraz Ewoki: Bitwa o Endor.

Młodzieńcza przypadkowa przygoda z filmem z czasem przerodziła się w sposób na życie. George Lucas docenił umiejętności adaptacyjne młodego chłopaka, który nie miał przygotowania aktorskiego i kilka lat później obsadził w roli Willowa Ufgooda w baśni fantasy zatytułowanej Willow. Co ciekawe to była jego pierwsza rola, w której grał z odsłonięta twarzą.

Davis przez długi czas był związany z telewizją BBC, dla której występował w wielu serialach. Jego kariera, choć nie była spektakularna i ograniczona zazwyczaj do postaci drugoplanowych pozwoliła Davisowi wyrobić naprawdę znaczącą markę, docenianą bardziej przez ludzi z branży aniżeli widzów. Grał we wszystkich częściach filmowych przygód Harry’ego Pottera, pojawił się w wielu rolach drugoplanowych w Gwiezdnych wojnach, zarówno tych George’a Lucasa jak i Myszki Mickey, w Autostopem przez Galaktykę wcielił się w rolę paranoidalnego androida Marvina i wiele mniej znanych ról. Ciekawym projektem był miniserial Life’s Too Short, w którym z ogromnym dystansem grał samego siebie i naśmiewał z własnej kariery i samego siebie.

Jakub Antoniuk