Kartka z kalendarza, 26 grudnia – Masters Levels for Doom 2

W dzisiejsze Kartce w kalendarza wciąż panuje świąteczna atmosfera, dużych, znaczących wydarzeń z historii wciąż brak więc przyjrzymy się dosyć nietypowemu rozszerzeniu do Doom 2. Nietypowy, bo choć był to produkt komercyjny wydany na płycie przez id Software oraz GT Interactive za stworzenie jego była odpowiedzialna społeczność Dooma. Mówię tutaj o Master Levels, które pojawiło się na PC 25 grudnia 1995 roku.

doom-2-xp-01W tamtym czasie internet został zalany nieoficjalnymi mapami oraz modyfikacjami do Dooma 2, niektórzy autorzy chcieli zarobić na tym i oferowali swoje pakiety odpłatnie. Masters Levels było swego rodzaju ukłonem ze strony id Software, aby zaprezentować światu najbardziej uzdolnionych niezależnych projektantów. Tak pod nadzorem id powstała paczka dwudziestu niepowiązanych ze sobą fabularnie poziomów. Stworzyło je sześciu artystów, zasłużonych amatorskich projektantów, którzy znaleźli uznanie w oczach ojców gatunku FPS.

Obecność w Masters Levels okazało się przepustką do późniejszej pracy w gamedevie. John W. „Dr. Sleep” Anderson pracował później jako projektant poziomów dla id Software, Epic Games oraz Ion Storm; Sverre Andre Kvernmo przy Redneck Rampage, Age of Conan: Hyborian Adventures czy Kiss: Psycho Circus – The Nightmare Child; Christen David Klie ma na koncie pracę przy Outlaws, Eragonem i masą klaszcynzch gier spod znaku Star Wars; Jim Flynn jako członek grupy Team TNT pracował nad rozszerzeniem do Doom 2 o tytule Evilution zaś Tom Mustaine był jednym ze współzałożycieli Ritual Entertainment (Sin, Heavy Metal FAKK 2).

doom-2-xp-02Wśród nich znajdował się również Tim Willits, który później dołączył do ekipy id Software. Pracował nad wszystkimi częściami serii Quake jakie powstały w id a przy Rage oraz Quake Live piastował stanowisko dyrektora kreatywnego. Przy najnowszym Doomie widnieje w napisach końcowych jako pełniący funkcję dyrektora studia. Nieźle jak na kolesia, który zaczynał od amatorskich mapek.

Samo Master Levels for Doom 2 w pecetowym wydaniu płytowym zawierało dodatkowo zestaw ponad 3000 darmowych map dostępnych bezpłatnie w internecie pod wspólną nazwą Maximum Doom. Wydane później wydania cyfrowe (GOG, Steam, Playstation Store) zawierały jedynie 20 głównych map.

Jakub Antoniuk