Kartka z kalendarza, 17 stycznia – Rand Miller / Genndy Tartakovsky

Witajcie w Kartce z kalendarza. Dzisiaj mamy wtorek, 17 stycznia, odchodzimy Dzień Dialogu z Judaizmem oraz Dzień Wszystkich Fajnych. Nareszcie jakieś moje święto. W dzisiejszej Kartce sylwetka dwóch jegomości. Jeden był odpowiedzialny za jedną z najlepiej sprzedających się gier na PC w historii, drugi zrobił kilka kultowych kreskówek.

Miłej lektury.

Rand Miller

Wśród twórców gier wideo niewiele jest naprawdę rozpoznawalnych twarzy z dokonaniami. Wszyscy znają Johna Carmacka, Hideo Kojimę, Tima Schafera, Rona Giberta czy Petera Molyneux, ale przecież giereczkowo na nich się nie kończy. Jest wielu zdolnych autorów ze znaczącymi osiągnięciami, którzy nie zdobyli wiecznej pamięci graczy. Do tej grupy można zaliczyć Randa Millera, współzałożyciela istniejącego już 30 lat studia Cyan Worlds, współautora serii Myst.

Urodzony 17 stycznia 1959 roku w Cheltenham w stanie Pennsylvania Rand Miller wspólnie z bratem – Robynem – pod koniec lat 80. w piwnicy domu swoich rodziców założył studio zajmujące się tworzeniem gier wideo. Rand zajmował się programowaniem, natomiast jego brat jako uczeń szkoły muzycznej warstwą artystyczną. Pierwszymi produkcjami studia były gry dla dzieci. Już w nich pojawiły się bardzo charakterystyczne elementy, które kilka lat później zostały rozbudowane i wykorzystane przy najgłośniejszej produkcji Millera.

Myst – klimatyczna, pełna łamigłówek przygodówka z widokiem z pierwszej osoby ukazała się w 1993 roku. Daleki dziadek gier o szukaniu sami-wiecie-czego w śmietniku był jedną z pierwszych gier wydanych wyłącznie na CD-ROM-ie i sprzedał się fantastycznie. Poszło ponad 6 milionów kopii, co w tamtym czasie było wynikiem astronomicznym. Myst przez blisko dekadę szczycił się tytułem najlepiej sprzedającej się gry na PC. Dopiero pierwsze Simsy odebrały mu ten zaszczytny tytuł prawie dekadę później. Jeśli wierzyć Wikipedii obecnie jest to 13 najlepiej sprzedająca się gra na PC w historii.

Pieniądze zarobione na Myst dały możliwości rozwoju studiu. Chłopaki wyprowadzili się do biura z prawdziwego zdarzenia i rozpoczęli pracę nad Riven, duchowym spadkobiercą Mysta, który również sprzedał się bardzo dobrze, choć tym razem rekord sprzedaży nie padł. Studio zaczęło się specjalizować w grach tego typu.

Rand Miller był obecny nie tylko przy produkcji gier powstałych w Cyan. W pewnym momencie Ubisoft oraz Presto Studios zainteresowały się marką i wyprodukowały dwie gry z serii – Myst 3: Exile oraz Myst 4: Revelation. We wszystkich w napisach końcowych pojawił się Rand Miller jako odtwórca roli Atrusa.

Poza grami nasz dzisiejszy solenizant spełnia się pisarsko, jest autorem trzech powieści w świecie Myst: The Book of Atrus, The Book of Ti’Ana oraz The Book of D’ni. Obecnie wciąż jest aktywny zawodowo. Jego ostatnim projektem było zeszłoroczne Obduction, przy którym pracował jako reżyser oraz scenarzysta.

Genndy Tartakovsky

Cartoon Network to jedna ze stacji telewizyjnych, która miała spory wpływ na kształtowanie gustów polskiej dzieciarni urodzonej na przełomie lat 80. i 90. XX wieku. Przynajmniej tej, która miała kablówkę. To oni byli pierwszymi odbiorcami polskiej edycji tego kanału, w której były emitowane kultowa animacje jak Laboratorium Dextera, Atomówki, Johnny Bravo czy Krowa i Kurczak. Jednym z symboli bajek tego okresu była postać Genndy Tartakovskiego, ojca przygód Dextera i Dee Dee.

Tartakowski urodził się 17 stycznia 1970 roku w Moskwie. Gdy miał siedem lat jego rodzice wyemigrowali do Stanów, gdzie odkrył i rozkochał w sobie komiksy. Nieco później przez przypadek z powodu braku wolnych miejsc zaczął uczęszczać na zajęcia z animacji, co rozbudziło jego artystyczne zainteresowania i zaowocowało ukończeniem studiów na kalifornijskiej uczelni sztuki. Już w czasie studiów wyreżyserował dwa studenckie filmy spośród których jeden był prekursorem jego najbardziej znanego dzieła – Laboratorium Dextera.

Karierę zaczynał skromnie od pomocy przy Przygodach Animków oraz animowanym serialu Batman z lat 90. Po poleceniu ze strony przyjaciela ze studiów został zatrudniony w studio Hanna-Barbera, gdzie pracował nad Dwoma głupimi psami. Z czasem już pod szyldem Cartoon Network rozpoczął pracę nad autorskim Laboratorium Dextera oraz Samurajem Jackiem, pomagając jednocześnie przy Atomówkach i innych projektach studia. Samurai Jack w 2004 został wyróżniony jako najlepsza animacja trwająca poniżej jednej godziny.

Uznany i ceniony w branży Tartakovsky został doceniony przez ojca Gwiezdnych Wojen – George’a Lucasa i dostał propozycję stworzenia serii zatytułowanej Wojny Klonów będących animowanym pomostem pomiędzy Atakiem klonów, a Zemstą Sithów. 25-odcinkowa seria bardzo zgrabnie przedstawiła przebieg najważniejszych wydarzeń Wojny Klonów, bitwy, w których ważną rolę odegrały drugoplanowe postacie, takie jak Ki-Adi-Mundi, Shak Ti, Barrissa Offee i Luminara Unduli. Tam również pojawił się drugi co do wielkości po Jar Jarze rak Gwiezdnych Wojen – Generał Grievous. Serial mimo ogromnego odstępstwa artystycznego został bardzo dobrze przyjęty przez fandom, zwłaszcza ostatnia, ciężka w klimacie i dłuższa seria wybitnie przypadła miłośnikom SW do gustu. Kolejnym projektem był serial Tytan Symbionik, który nie dotrwał do końca pierwszej serii.

Na początku 2011 roku Tartakovsky opuścił Cartoon Network i rozpoczął pracę w Sony Pictures Animation, gdzie wyreżyserował swój najbardziej znany i najbardziej kasowy przebój – Hotel Transylwania.

Poza animacjami nazwisko Tartakovskiego pojawiło się w takich produkcjach jak Ksiądz, Iron Man 2 oraz Jak ugryźć robala.

Jakub Antoniuk