Kartka z kalendarza – 15 grudnia

W dzisiejszej Kartce z kalendarza przyjrzyjmy się bliżej (ponoć) pierwszemu trójwymiarowemu komercyjnemu MMO w historii – Meridian 59, które (w fazie wczesnego dostępu) zadebiutowało aż 21 lat temu – 15 grudnia 1995 roku. Za produkcje odpowiedzialne było amerykańskie studio Archetype Interactive, autorzy tylko jednej gry. W kwietniu 1996 roku tytuł został zauważony przez włodarzy 3DO, tego samego, które dostarczyło światu markę Might & Magic oraz słusznie zapomnianą konsolę 3DO Interactive Multiplayer. Dwa miesiące później studio oraz Meridian 59 były własnością 3DO. To pod skrzydłami nowego właściciela gra wyszła jako pełnoprawny komercyjny produkt z miesięcznym abonamentem.

meridian-0002Produkcja w swojej pierwotnej wersji była dosyć surowa oraz ograniczona, głównie było to spowodowane ograniczeniami silnika graficznego. Nie można było choćby skakać, a pomieszczenia były sztucznie niskie. Mimo trójwymiarowego środowiska wiele obiektów jak choćby drzewa, krzewy czy postacie były spriteami rodem z Duke Nukem 3D czy Dooma. Nie miało to jednak większego znaczenia dla funkcjonowania gry, bo ta zawierała w sobie mnóstwo ważniejszych, dobrze zrealizowanych funkcji. Dynamiczny system głosowania nad zmianą przywództwa w gildiach, wewnętrzny system pocztowy, polityczna meta-gra czy częste wypuszczanie dodatków rozszerzających rozgrywkę oraz świat gry skutecznie zachęcały graczy. W 1996 roku gra zgarnęła kilka znaczących nagród i wyróżnień branżowych.

Mimo całkiem dobrego startu i ciągłej rozbudowy świata ilość osób płacących miesięczny abonament w nie była aż tak wielka, aby uchronić tytuł od wyłączenia. 3DO wyciągnęło wtyczkę w 2000 roku. Projekt został dwa lata później wskrzeszony do życia za sprawą studia Near Death Studios, Inc. w skład którego wchodziło wielu twórców pierwotnej wersji, gra zaczęła ponownie żyć. W październiku 2004 roku ukazało się ogromne rozszerzenie Evolution, które dało możliwość uruchomienia gry na nowym silniku graficznym pozbawionym wcześniejszych bolączek i wprowadzającym mnóstwo nowinek wizualnych oraz funkcjonalnych.

W 2010 roku Near Death Studios, Inc. ogłosiło, że wycofuje się ze wspierania Meridian 59 i przekaże grę oryginalnym technikom. We wrześniu 2012 roku gra wyszła jako frituplejka, a większość kodu źródłowego opublikowana na warunkach licencji GPL v. 2. Tytuł żył sobie własnym życiem dzięki serwerom w Niemczech a później w Rosji, ale malejące zainteresowanie coraz starszą i biedniejszą na tle konkurencji produkcją spowodowało, że i one zostały z czasem wyłączone. Obecnie tytuł wciąż jest dostępny, ale aby móc z niego korzystać trzeba samemu postawić serwer.

Jakub Antoniuk