Kalendarium Rozgrywki – 8-9 kwietnia

Witajcie w weekendowym wydaniu Kalendarium Rozgrywki, wydaniu łączonym, w którym przedstawiam kilka wybranych, najciekawszych rocznic z soboty i niedzieli. Dzisiaj wprowadziłem eksperymentalnie nowy element muzyczny w Kalendarium, zamiast długich opisów artystów godnych polecenia, ale niekoniecznie powszechnie znanych będę promował ich ich twórczością. Co myślicie o tym pomyśle?

Miłej lektury.

8 kwietnia

Miasteczko Twin Peaks

27 lat temu, 8 kwietnia 1990 roku, w Stanach miał premierę pilot serialu “Miasteczko Twin Peaks” autorstwa Marka Frosta i Davida Lyncha, miejscami surrealistyczna, niepokojąca opowieść o śledztwie prowadzonym przez agenta FBI, Dale’a  Cooper, który w prowincjonalnym miasteczku bada sprawę zagadkowego zabójstwa uczennicy liceum Laury Palmer. Serial jak wiele innych produkcji Davida Lyncha jest trudny do zakwalifikowania pod względem gatunku. Niepokojąca atmosfera bliska była horrorom, ale kampowa estetyka serialu bliższa była operze mydlanej. To dziwaczne połączenie trafiło w gust amerykańskiego widza. Produkcja cieszyła się tytułem jednego z najpopularniejszych seriali 1990 roku, który bardzo szybko zagnieździł się w społecznej świadomości i po dziś dzień jest inspiracją dla wielu dzieł popkultury. Wielu artystów lubi do niego nawiązywać, ukrywać smaczki zrozumiałe tylko dla fanów bądź bawić się jego estetyką i klimatem. Pamiętacie muzykę z wprowadzenia? Wciąż potrafi sprawić, że ciarki przechodzą po plecach.

Anomaly: Warzone Earth

6 lat temu, 8 kwietnia 2011 roku na pecetach ukazała się pierwsza odsłona serii “Anomaly” autorstwa warszawskiego studia 11 bits Studios. Ekipa składająca się z byłych pracowników studia Metropolis, dawnych twórców “Księcia i Tchórza” oraz “Gorky 17”, tworząc pod nowym szyldem postawiła sobie za cel tworzyć gry zupełnie nowe, łamać schematy, wywracać istniejący ład gatunkowy do góry nogami. W ten sposób powstało “Anomaly: Warzone Earth”, najprawdopodobniej pierwszy na świecie odwrócony tower defence, tzw tower offence. Gry typu tower defence polegają na tym, że musimy obronić kluczowy punkt przed falami przeciwników stawiając im na drodze przeszkody. W “Anomaly: Warzone Earth”  to my byliśmy agresorem, kroczyliśmy określonym tempem po wytyczonej ścieżce (z minimalną możliwością modyfikacji trasy) i zarządzając bardzo ograniczonymi zasobami musieliśmy przedrzeć się do określonego punktu. Tutaj przeszkody były zazwyczaj już ustawione z góry, naszym celem było ich zniszczenie. Umiejscowiona w realiach współczesnego Bagdadu opanowanego przez kosmitów produkcja zyskała spore uznanie wśród mediów i graczy. Studio sukcesywnie przenosiło grę na kolejne platformy. Co ciekawe w jednym z wywiadów Paweł Miechowski przyznał, że gra pierwotnie była projektowana z myślą o Xboxie 360, platformie na którą ostatecznie “Anomaly: Warzone Earth” ukazało się w niemal ostatnim rzucie. Obecnie seria liczy cztery odsłony z czego ostatnia “Anomaly Defence” okazała się odwróconym tower offence, czyli tower defence.

Jack Tramiel

5 lat temu, 8 kwietnia 2012 roku, odszedł Jack Tramiel, amerykański przedsiębiorca, który w latach 70. i 80. był odpowiedzialny za stworzenie i sukces legendarnych komputerów. Urodził się w 1929 roku w Łodzi w rodzinie polskich Żydów. Większość II wojny światowej przeżył w getcie  pracując jako nieletni w fabryce odzieży. W 1944 roku został wraz z ojcem przewieziony do obozu koncentracyjnego Auschwitz, a następnie jako zdolni do pracy zostali wywiezieni do obozu pod Hannoverem. Tak nastoletni Tramiel dotrwał końca wojny, jego ojciec nie miał tyle szczęścia. W 1947 roku wyemigrował do Stanów Zjednoczonych, gdzie  wstąpił do armii. Został przydzielony do naprawy sprzętu biurowego. Po kilku latach służby założył własną firmę Commodore Portable Typewriter zajmującą się naprawą maszyn do pisania. Z racji gwałtownego spadku dochodów spowodowanych zalaniem rynku tanimi japońskimi maszynami do pisania Tramiel postanowił zmienić profil swojej firmy. W 1970 roku światło dzienne ujrzały pierwsze kalkulatory produkcji Commodore, a w połowie lat 70. zaprezentowano komputer PET. W 1982 pojawił się prawdziwy hit i jedno z najmilszych wspomnień polskiej dzieciarni mającej komunie na początku lat 90., Commodore 64. W 1984 roku Tramiel wraz z kluczowymi pracownikami opuścił firmę. Założył Tramel Technology, Ltd., której celem było opracowanie oraz produkowanie konkurencyjnego komputera domowego nowej generacji. W tym samym roku wykupił firmę Atari Inc., która po kryzysie giereczkowa z 1983 roku popadła w poważne kłopoty finansowe. Pod nowym dowództwem firma wypuściła odnowione serie modeli 8-bitowych oraz nowy, 16-bitowy komputer, Atari ST. Dzięki rozszerzonym funkcjom oraz odpowiedniemu oprogramowaniu komputery cieszyły się sporą popularnością wśród specjalistów od DTP i muzyków. Pomiędzy Commodore i Atari od początku trwała walka o rynek komputerów, ale zwycięzca mógł być tylko jeden. W pierwszej połowie lat 90. nastał jej kres, obie firmy przegrały z pecetami. Po tym Tramiel przeszedł na emeryturę i osiadł w Monte Sereno. Odszedł w wieku 83 lat.

***

9 kwietnia

Hugh Hefner

91 lat temu, 9 kwietnia 1926 w Chicago urodził się Hugh Hefner, dziennikarz, założyciel oraz redaktor naczelny magazynu “Playboy”. Jego dziennikarskie początki przypadły na czas II wojny światowej, wtedy, po ukończeniu szkoły średniej, zatrudnił się w gazecie Armii Stanów Zjednoczonych, gdzie pracował przez czas studiów. Później przez pewien czas piastował stanowisko rysownika kreskówek po czym został redaktorem w ekskluzywnym magazynie dla panów Esquire. W 1953 założył ilustrowany magazyn erotyczny i publicystyczny dla mężczyzn, “Playboy”. Stworzony przez niego periodyk oprócz publicystyki i wywiadów na bardzo wysokim poziomie publikował rozbierane sesje fotograficzne najbardziej znanych aktorek, piosenkarek i sportsmenek. To w “Playboyu” przed laty pojawiały się rozbierane sesje Marilyn Monroe, Pameli Anderson, Drew Barrymore, Sharon Stone, Joan Collins, Kim Basinger czy La Toyii Jackson. Dzisiaj, w dobie internetu, łatwego dostępu do erotyki znaczenie magazynu zmalało. Ostatnim czasem nawet zrezygnowano, na rok, z publikacji w rozbieranych sesji skupiając się wyłącznie na publicystyce. Mimo zawirowań “Playboy” wciąż jest mocną i rozpoznawalną na całym świecie marką. Charakterystyczne logo króliczka sygnuje dzisiaj odzież, kosmetyki oraz eleganckie gadżety. Sam twórca imperium, który przez całe życia szedł z zawieszonymi u szyi gorącymi modelkami ostatnim czasem zniknął z życia publicznego. Od pewnego czasu pojawiają się plotki jakoby stan zdrowia Hefnera był poważny. Biorąc pod uwagę, że wiele jego dóbr zostało wystawionych na sprzedaż może to być prawda i wieczny playboy przygotowuje się do opuszczenia nas.

Monty Python i Święty Graal

42 lat temu, 9 kwietnia 1975 roku, ukazał się pierwszy pełnometrażowy film niezapomnianej brytyjskiej grupy komediowej, Monty Pythona. Surrealistyczna komedia w reżyserii Terry’ego Gilliama i Terry’ego Jonesa opowiadała o wyprawie Króla Artura, który ruszył na poszukiwanie rycerza, który dołączyłby do niego. Pełna nonsensów i nawiązań do brytyjskich realiów lat 70. XX wieku komedia była skarbnicą niecodziennych indywiduów jakie Artur wraz z towarzyszami spotykał. Napotkani w zamku rycerze zamiast przyłączyć się do niego wolą prowadzić dysputę na temat orzechów kokosowych, we wsi dochodzi do dyskusji z wieśniakiem kwestionującym autorytet króla, a strzegący mostu Czarny Rycerz pozwala królowi przejść przez niego dopiero gdy traci wszystkie kończyny. W filmie nie mogło zabraknąć stereotypowych Francuzów oraz armii rozochoconych kusicielek z zamku Czyrak pragnących opętać jednego z rycerzy Artura. Kuriozalne sytuacje w tym filmie goniły jedną za drugą. Absurdalna historia poszukiwań Świętego Graala zarobiła całkiem przyzwoite pieniądze i dała początek krótkiej serii pełnometrażowych filmów autorstwa grupy, jeszcze bardziej zwichrowanych niż pierwowzór.

PEGI

14 lat temu, 9 kwietnia 2003 roku,  powołano do życia PEGI, Ogólnoeuropejski System Klasyfikacji Gier, organizację zajmująca się ocenianiem i nadawaniem odpowiedniej klasyfikacji wiekowej grom wideo. Organizacja powstała na wzór amerykańskiej ESRB powołanej w latach 90. XX wieku. Idea kategoryzowania gier wideo wzięła się z  głośnej na początku lat 90. w Stanach dyskusji publicznej na temat przemocy w grach. Zjednoczeni Europejczycy musieli na bliźniaczy system poczekać kilka lat, choć wiele państw europejskich posiadało już wcześniej własny system. Na przykład w Niemczech funkcjonował i funkcjonuje po dziś dzień, obok PEGI, system USK. Na producentów gier wideo nie jest nałożony obowiązek poddania swojej gry skategoryzowaniu, ale wiele krajów Unii Europejskiej nie dopuszcza do sprzedaży tytułów bez niej. Od kilku lat również Polska. Wypełniany jest odpowiedni formularz w którym opisuje się wiele zagadnień związanych z grą. Później ankieta zostaje oceniona przez grupę specjalistów i na podstawie ich opinii przyznawane są dwa rodzaje oznaczeń. Pierwszy mówi o minimalnym dopuszczalnym wieku użytkownika, który powinien zagrać w daną grę, druga wyszczególnia jakie elementy występują w grze. Wśród nich znajdują się między innymi: wulgarny język, dyskryminacja rasowa, treści seksulane, przemoc czy obecność w grze elementów wzbudzających nadmierny strach. PEGI  nie jest bezwzględną wyrocznią a raczej podpowiedzią dla kogo skierowany jest dany produkt, ale sprzedawcy, czego byłem kilkakrotnie świadkiem, raczej traktują te oznaczenia poważnie.

Na zakończenie bez zbędnego przedłużania obiecana odrobina muzyki naszych solenizantów.

8 kwietnia reprezentuje Alexi Laiho fiński wokalista i gitarzysta zespołu Children of Bodom, obchodzący 38 urodziny.

W niedzielę 9 kwietnia swoje 30 urodziny obchodzi Rino Nikaido, Re:NO, wokalistka japońskiej, żeńskiej kapeli Aldious.

Jakub Antoniuk