Kalendarium Rozgrywki – 28 kwietnia

Witajcie w piątkowym Kalendarium Rozgrywki. Jeszcze tylko dzisiaj i wreszcie upragniony długi weekend. Kalendarium w czasie leniuchowania będzie ukazywało się nieco mniej regularnie, ale spokojnie, żaden dzień nie ucieknie. Spodziewajcie się w najbliższych dniach dwóch wydań łączonych.

Dzisiaj mamy 28 kwietnia i obchodzimy Światowy Dzień Pamięci Ofiar Wypadków przy Pracy, Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy oraz Dzień Ziemi. Dzisiaj w Kalendarium proponuję 5 tematów, miłośnicy lat 80. i 90. powinni być usatysfakcjonowani.

Miłej lektury.

Game & Watch

37 lat temu, 28 kwietnia 1980 roku w Japonii pojawiła się pierwsza wersja kieszonsolki Game & Watch od Nintendo. Była to pierwsza przenośna konsola japońskiego koncernu. Użycie w przypadku Game & Watch zwrotu konsola jest nieco na wyrost, bo nie był to sprzęt, w którym za zmianą nośnika można było zmieniać gry. Każde urządzenie miałą zainstalowaą tylko jedną produkcję. Pierwszą dostępną grą było “Ball”. Blisko dekadę później w Europie centralno-wschodniej pojawiła się radziecka podróbka, tak zwane “ruskie jajka”, dla niektórych z nas pierwsza przeniośka w życiu.

Laboratorium Dextera

21 lat temu, 28 kwietnia 1996 roku na stacji Cartoon Network ukazał się pierwszy odcinek animowanej serii “Laboratorium Dextera”. Stworzona przez Genndy’ego Tartakovsky kreskówka opowiadała o genialnym, młodocianym wynalazcy, tytułowym Dexterze, który w stworzonym w swoim pokoju tajnym laboratorium próbuje tworzyć najdziwniejsze wynalazki oraz eksperymenty. W badaniach zawsze przeszkadzała mu jego starsza, nierozgarnięta siostra Dee Dee co prowadziło do wielu zabawnych sytuacji.

Roderick Thorp

18 lat temu, 28 kwietnia 1999 roku, zmarł Roderick Thorp, amerykański pisarz tworzący przede wszystkim opowieści kryminalne i sensacyjne. Był autorem wydanego w 1979 roku opowiadania “Nothing Lasts Forever”, które było podstawą do stworzenia scenariusza pierwszego filmu z serii “Szklana pułapka”.

Kickstarter

8 lat temu, 28 kwietnia 2009 roku powołano do życia Kickstartera, platformę do zbierania funduszy wśród internautów, którzy chcieliby wesprzeć twórców i przyczynić się do powstania projektów, którymi nie interesują się duże firmy. Platforma nie ma ograniczeń co do tematyki projektów, zbierać pieniądze mogą zarówno malarze, muzycy, graficy, twórcy gier planszowych, niezależni filmowcy, pisarze, twórcy sprzętu itd. Przez dotychczasowe lata funkcjonowania powstało wiele projektów, wiele świetnych jak i odrobina badziewia. Zasadą Kickstartera jest, że każda osoba, która wspiera finansowo autora zawsze dostaje coś od niego. W zależności od kwoty może to być drobny gadżet, jak i pełnoprawny towar czasem wzbogacony o unikalne bonusy. Początkowo przeznaczona dla małych twórców platforma obecnie zaczyna zjadać swój ogon i stała się miejscem do lansowania swoich produktów przez większych graczy.

Velvet Assassin

8 lat temu, 28 kwietnia 2009 roku na pecety oraz konsolę Xbox 360 ukazała się skradanka “Velvet Assassin” od niemieckiego studia Replay Studios. “Velvet Assassin” to umiejscowiona w czasach II wojny światowej gra, w której wcielaliśmy się w rolę Violette Summer, brytyjskiej agentki wywiadu, która zostaje wysyłana do wielu krajów okupowanej przez Nazistów Europy (odwiedza również warszawskie getto). Działająca w cieniu agenta sabotowała niemieckie działania oraz eliminowała wysoko postawionych oficerów. Postać bohaterki była wzorowana na prawdziwej brytyjskiej agentce, Francuzce Violette Szabo, która w roku 1944 miała za zadanie skontaktować się z francuskim ruchem oporu. Złapana przez Niemców została rozstrzelana na 3 miesiące przed zakończeniem wojny.

Jakub Antoniuk