Kalendarium Rozgrywki – 21 kwietnia

Witam serdecznie w piątkowym wydaniu Kalendarium Rozgrywki, dzisiejsze wydanie jest wyjątkowo bogate w tematy, ale jak na złość miałem na ich opracowanie wyjątkowo mało czasu, trzy (najmniej ciekawe) tematy musiałem odpuścić. Z tego powodu dzisiaj niektóre wpisy są znacznie krótsze, ale mam nadzieje, że dołączone materiały wideo w jakiś sposób zrekompensują tę stratę.

Przy okazji mam nadzieję, że posłuchaliście już pierwsze wydanie podcastu „Pamiętamy”, który przygotowałam wspólnie z Konsolite, Toperzem, Emjootem i Winfridem. Jeżeli nie to zachęcam do nadrobienia zaległości i podzielenia się opiniami.

Miłej lektury.

Iggy Pop

70 lat temu, 21 kwietnia 1947 roku, urodził się Iggy Pop, właściwie James Newell Osterberg, amerykański wokalista, autor tekstów, aktor. Jest uważany za jednego z najważniejszych pionierów punk rocka i prekursorem nowej fali, nazywany ojcem chrzestnym punk rocka. Swoją karierę rozpoczął pod koniec lat 60. w zespole The Stooges, który ze względu na obsceniczne i wulgarne zachowanie Popa zyskał złą sławę. Nie przeszkodziło to mu w uzyskaniu kultowego statusu i mimo umiarkowanych sukcesów wszyscy zostali uhonorowani upamiętnieniem w prestiżowej Rockandrollowej Alei Chwały.

Wojciech Waglewski

64 lat temu, 21 kwietnia 1953 roku w Nowym Sączu urodził się Wojciech Waglewski, kompozytor, wokalista, gitarzysta, producent muzyczny. Członek zespołu Voo Voo.

Randy Pitchford

46 lat temu, 21 kwietnia 1971 roku, urodził się Randy Pitchford, ojciec założyciel i dyrektor studia Gearbox Software odpowiedzialnego m.in. za serię “Borderlands”. Pierwsze próby tworzenia gier przez Pitchforda miały miejsce, gdy miał ok. 11-12 lat. Potem związany był ze studiem 3D Realms w którym, jako twórca map, pracował nad rozszerzonym wydaniem Duke Nukem 3D oraz oryginalnym “Shadow Warrior”. Potem założył studio Gearbox, które zadebiutowało rozszerzeniem do pierwszego Half-Life’a. Obecnie Pitchford skupia się na pracy producenckiej.

ZX Spectrum

35 lat temu, 21 kwietnia 1982 roku, ukazał się ZX Spectrum jeden z pierwszych, powszechnych komputerów domowych produkowanych przez brytyjską firmę Sinclair Research Ltd. Dla wielu Brytyjczyków pierwszy komputer w życiu i obiekt westchnień młodzieży zza żelaznej kurtyny. Podłączane do telewizora, niewielkich rozmiarów pudełeczko z charakterystyczna gumową klawiaturą pozwalało nie tylko na użytkowanie narzędzi użytkowych pomocnych choćby w prowadzeniu małej firmy, ale przede wszystkim było kopalnią świetnych, dzisiaj kultowych gier. To na tej platformie pojawiły się takie tytuły jak “Elite”, “R-Type”, “Manic Miner”, “Knight Lore” czy “Jet Set Willy”.

Duck Hunt

33 lata temu, 21 kwietnia 1984 roku, na konsole NES ukazała się gra “Duck Hunt”, prosta w mechanice, ale przyjemna i bardzo popularny w swoim czasie celowniczek. “Duck Hunt” jako jedna z niewielu gier wymagających do zabawy “laserowego pistoletu” Zapper, dodatkowego sprzętu do NES-a, którym celując bezpośrednio w ekran telewizora symulowaliśmy broń palną. W przypadku “Duck Hunt” byliśmy myśliwym, który wspólnie ze swoim psem polowali na ukrywające się w chaszczach dzikie kaczki.

Game Boy

26 lat temu, 21 kwietnia 1989 roku, ukazał się Game Boy, pierwsza prawdziwa kieszonsolka od Nintendo. W odróżnieniu od starszego o blisko dekadę Game & Watch monochromatyczny Game Boy nie był sprzętem pozwalającym na wymianę gry zapisane na kartridżu. W przypadku poprzedniczki każdy model miał wgraną na stałe jedną grę. Teraz każdy, kto chciał zabrać ze sobą gry na wakacje nie potrzebował pojemnego plecaka na stertę elektroniki, wystarczyła pojemniejsza kieszeń na stos kartridży. Game Boy był ogromnym sukcesem komercyjnym, pierwszą tak wszechstronną i dopracowaną przenośną platformą do grania i zarazem jedną z najpopularniejszych konsol w historii giereczkowa.

Tropico

16 lat temu, 21 kwietnia 2001 roku wyłącznie na pecetach ukazała się pierwsza odsłona strategicznej serii “Tropico”, “symulatora” dyktatora karaibskiej republiki lat 50. Utrzymana w hurorysystycznym tonie gra skupiała się na rozbudowie karaibskich osad, ale jako jedna z nielicznych gier tego typu wprowadziła do swojej mechaniki element polityczny. Na rozwój miało wiele czynników pozaekonomicznych, a sukces był możliwy choćby przez polityczne machlojki. Seria od swojego startu w 2001 roku cały czas jest rozwijana. Ostatnia jej odsłona ma piątkę w tytule i nic nie wskazuje, aby na tym się zakończyło.

Fruit Ninja

7 lat temu, 21 kwietnia 2010 roku na urządzenia z systemem iOS ukazała się pierwsza odsłona serii “Fruit Ninja”, mobilnego fenomenu o siekaniu owoców. Stworzona przez australijskie Halfbrick Studios gra w doskonały sposób wykorzystała możliwości, jakie dawały ekrany dotykowe. W krótkich, ale intensywnych sesjach gracz miał za zadanie posiekać wyskakujące na ekranie owoce jednocześnie pomijając wyskakujące co jakiś czas kończące zabawę bomby. Jak choćby w “Icy Tower” cel był jeden, jak najdłużej wytrzymać bez skuchy i osiągnąć najlepszy możliwy wynik punktowy. Gra przez lata, mimo nieznacznych zmian w rozgrywce stała się symbolem mobilnego grania i przeskoczyła na większe platformy. Całkiem przyjemna była edycja przeznaczona na Kinecta, w której machając rękoma przez telewizorem siekaliśmy na drobne kawałki soczyste frukty. Niedawno ukazała się wersja na hełmy wirtualnej rzeczywistości.

Prince

Rok temu, 21 kwietnia 2016 roku odszedł Price, multiinstrumentalista, kompozytor, autor tekstów, muzyk, który w swojej twórczości wykorzystywał różne gatunki muzyczne. Powszechnie nazywany był księciem popu. Odszedł w wieku 57 lat, przyczyną śmierci było przedawkowanie bardzo silnych środków przeciwbólowych.

Jakub Antoniuk