Kalendarium Rozgrywki – 19 kwietnia

interWitam serdecznie we wtorkowym wydaniu Kalendarium Rozgrywki. Dzisiaj mamy 19 kwietnia i jak pokazuje termometr za oknem mamy niemal zimę. I pomyśleć, że u mnie na mieście już pojawiają się plakaty z imprezami na Juwenalia. Dzisiaj obchodzimy Dzień Czosnku. Z wydarzeń mało istotnych warto odnotować, że 38 lat temu, 19 kwietnia 1979 roku, dokonano próby wysadzenia pomnika Włodzimierza Lenina w Nowej Hucie.

W dzisiejszym wydaniu Kalendarium wyjątkowo dużo tematów związanych z giereczkowem. Dla uzupełnienia sylwetka Jana Kobuszewskiego.

Miłej lektury.

Jan Kobuszewski

83 lata temu, 19 kwietnia 1934 roku, urodził się Jan Kobuszewski, polski aktor teatralny i filmowy, artysta kabaretowy. Absolwent Państwowej Szkoły Dramatycznej Teatru Lalek oraz Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej. Aktor wielu warszawskich teatrów. Karierę filmową rozpoczął w latach 50. Największą sympatię widzów zaskarbił sobie w rolach “cwaniaczków” jak choćby jako kierownik MPK wywożący śnieg w “Brunecie wieczorową porą” czy nachalny kombinator w serialu “Alternatywy 4”. Sporą rozpoznawalność przyniosła mu działalność w legendarnym kabarecie Dudek. To tam powstał pamiętny skecz o majstrze i jego uczniu (Jasiu, wężykiem). Poza tym związany był z telewizyjnym “Kabaretem Olgi Lipińskiej”. Wystąpił w około dwóch tysiącach programów telewizyjnych. Z giereczkami jak do tej pory miał styczność tylko dwukrotnie. Pojawił się w obu częściach “Baldur’s Gate”.

Feargus Urquhart

47 lat temu, 19 kwietnia 1970 roku, urodził się Feargus Urquhart, amerykański projektant i producent gier komputerowych, obecnie szef studia Obsidian Entertainment. Jego początkowa kariera  związana była z firmą Interplay, w której pracował nad wieloma, zróżnicowanymi projektami. Należał m.in. do ekipy odpowiedzialnej za przeniesienie “Blackthorne’a” od Blizzarda na konsolę Sega 32x. Sporą rozpoznawalność osiągnął w chwili, gdy zaczął pracę nad serią Fallout. Pierwsza część powstała jeszcze w studiu bezpośrednio związanym z Interplayem, druga powstała już w jego studio podległemu wydawcy, Black Isle Studios, które w swoim czasie uważane było za lidera wśród producentów komputerowych gier RPG. Udzielił pomocy wówczas młodemu studiu Bioware przy produkcji serii “Baldur’s Gate”. Gdy nad jego studiem pojawiły się czarne chmury zawczasu wraz z kluczowymi pracownikami założył studio Obsidian Entertainment i kontynuował to, co jemu i jego ekipie wychodzi najlepiej, produkcją gier RPG. Przez długi czas Obsidian był postrzegany jako studio sequeli, robiące drugie części marek stworzonych przez Bioware. Tak było z “Neverwinter Nights” oraz “Star Wars: Knights of the Old Republic”. Ostatnim czasem studio zaczęło produkować własne, autorskie marki z czego jedna z ostatnich, ufundowana przez społeczność “Pillars of Eternity” okazała się sporym hitem, udanym powrotem do klasycznych, izometrycznych, wymagających erpegów a przy okazji wybawieniem dla przechodzącego problemy finansowe studia.

Psychonauts

12 lat temu, 19 kwietnia 2005 roku, na pierwszego Xboxa ukazała się gra “Psychonauts”, debiutancka produkcja studia Double Fine, na którego czele po dziś dzień stoi weteran branży, Tim Schafer znany z “Full Throttle” czy “Grim Fandango”. “Psychonauts” było platformówką 3D w typowym dla Schafera absurdalnym humorem i bardzo przerysowaną stylówą. Opowieść o Razie, nieletnim uczestniku letniego obozu dla uzdolnionej młodzieży, posiadającej nadnaturalne umiejętności. Raz posiada umiejętność spoglądania w ludzkie umysły i poruszaniu się po nich. Wiele poziomów w grze odbywa się właśnie w nich. Są to niespotykane, osobliwe lokacje pełne zaskakująco dziwnych miejscówek. Umysł trenera Oleandera to wieczne pole bitwy pod nieprzerwanym ostrzałem zaś umysł trenerki Milli Vodello jest pełen pastelowych barw i świateł dyskotekowych. “Psychonauts” było przyjemną, rozbudowaną produkcją, wokół której urósł spory kult. Jak każda kultowa gra nie osiągnęła większego sukcesu komercyjnego. Obecnie po wielu latach oczekiwań, podchodach choćby ze strony Markusa Perssona, twórcy “Minecrafta”, dzięki zbiórce społecznościowej powstaje druga część.

Surgeon Simulator 2013

4 lata temu, 19 kwietnia 2013 roku ukazała się nietypowa gra medyczna, Surgeon Simulator 2013 autorstwa niezależnego studia Bossa Studios z Wielkiej Brytanii. Gra zaczynała swoje życie jako prosta produkcja stworzona w dwa dni w ramach game jamu. Powstała wówczas wersja dostępna jest za darmo do pobrania. Była to nietypowa gra podchodząca do tematu medycznego niepoważnie, nie można było na niej ćwiczyć operacji na żywym organizmie, ale przez bardzo wymagające sterowanie stała się internetowym hitem. Nieudane operacje autorstwa wielu youtuberów cieszyły sie ogromna sympatią widzów. W końcu nic tak nie bawi, jak omyłkowe usunięcie płuc i serca. Produkcja mimo upływu czasu wciąż jest rozwijana, niedawno ukazała się wersja przeznaczona na hełmy wirtualnej rzeczywistości.

Jakub Antoniuk