Kalendarium Rozgrywki – 14 kwietnia

Witajcie w #piąteczek w Kalendarium Rozgrywki. Dzisiaj mamy 14 kwietnia, obchodzimy Dzień Ludzi Bezdomnych oraz Dzień Patrzenia się w Niebo. Jeżeli pogoda dopisze chętnie poświętuje spoglądając w niebo. Może w chmurach dostrzegę wielkiego… nieważne. Ale pewnie tak będzie. Z wydarzeń ciekawych, ale mało istotnych warto odnotować, że 37 lat temu, 14 kwietnia 1980 roku ukazał się debiutancki album zespołu Iron Maiden zatytułowany po prostu “Iron Maiden”. Z tego albumu pochodził utwór „Running Free„.

W dzisiejszym wydaniu Kalendarium proponuje 5 tematów, trzy sylwetki uznanych artystów z różnych dziedzin sztuki oraz dwie gry.

Miłej lektury.

Katsuhiro Otomo

63 lata temu, 14 kwietnia 1954 roku, urodził się Katsuhiro Otomo, japoński rysownik komiksów i twórca anime, znany przede wszystkim z serii „Akira”. Okres dojrzewania Otomo przypadł na gorący czas antyrządowych i antyamerykańskich protestów. To wydarzenia tego okresu zainspirowały go kilka lat później do stworzenia “Akiry”, cyberpunkowej opowieści osadzonej w czasach zbuntowanego Tokio po III wojnie światowej. Bohaterami byli Shôtarô Kaneda oraz Tetsuo Shima, członkowie motocyklowego gangu sprzeciwiającemu się istniejącemu porządkowi. Tetsuo ulega wypadkowi i ranny został poddany wojskowym eksperymentom, które wyzwoliły w nim ukrytą nadnaturalną moc. “Akira” był jednym z pierwszych poważnych anime, przeznaczonych dla dojrzałego widza, które rozpromowały japońską animację poza Krajem Kwitnącej Wiśni. Ten film uświadomił wielu zachodnim widzom, że animacje to niekoniecznie bajki dla dzieci, ale również poważne, ciężkie historie. Dzisiaj “Akira” jest klasykiem gatunku.

Hidetaka Suehiro

44 lata temu, 14 kwietnia 1973 roku, urodził się Hidetaka Suehiro japoński projektant gier wideo znany szerzej pod pseudonimami SWERY oraz Swery65. Suehiro ukończył studia filmowe, ale zawodowo związał się w drugiej połowie lat 90. z giereczkowem. Zaczął jako scenarzysta do dwóch części dwuwymiarowej bijatyki The Last Blade. Kilka lat później, po kilku projektach założył własne studio Access Games. To oni stworzyli m.in. “Ace Combat X: Skies of Deception” na PSP oraz “The Sky Crawlers: Innocent Aces” na Wii. Żadna jednak stworzona przez studio gra nie zdobyła takiego rozgłosu co pamiętne “Deadly Premonition”, do którego Hidetaka Suehiro napisał scenariusz oraz którą wyreżyserował. O samym tytule nie będę się rozpisywał, bo niedawno wspólnie z Kazzem przypominałem go. Kolejnym równie ciekawym, dziwnym i bardziej dopracowanym pod względem technicznym projektem, przy którym pracował Hidetaka Suehiro była niby-przygodówka Dark Dreams Don’t Die. Obecnie nasz dzisiejszy solenizant niedawno ogłosił opuszczenie swojego studia i rozpoczęcie pracy w nowym, White Owls Inc. Co stworzy i kiedy na razie nie wiadomo.

Animal Crossing

16 lat temu, 14 kwietnia 2001 roku ukazała się pierwsza odsłona serii “Animal Crossing”. Wydana pierwotnie na konsole Nintendo 64 a później przeportowana na swojego następcę Gamecube’a gra była tak zwaną “grą społecznościową”, w której bez ograniczeń i zbędnej fabuły gracz mógł eksplorować bajkowy świat wypełniony humanoidalnymi zwierzakami. W grze ważny był upływ czasu, nie istniało wstrzymanie rozgrywki w chwili, gdy wyłączaliśmy konsolę. Podczas naszej nieobecności świat gry żył i dochodziło do wielu zdarzeń. Seria, za którą od początku odpowiedzialne jest Nintendo, do tej pory doczekała się czterech odsłon oraz dwóch pobocznych tytułów.

Demigod

8 lat temu, 14 kwietnia 2009 roku, studio Gas Powered Games, znane z gry “Dungeon Siege” wydało “Demigod”, niezbyt wówczas znany miks gry strategicznej z grą RPG. Skupiająca się na sieciowej zabawie produkcja była bardzo mocno inspirowana na modyfikacji do “Warcraft 3: Reign of Chaos” o tytule “Defense of the Ancients” znanym dzisiaj bardziej jako “DOTA”. Dwie frakcje półbogów wspierane przez zróżnicowane maszkary scierały się na zamkniętych arenach. każda jednostka różniła się nie tylko wyglądem, ale również unikalnymi zdolnościami, które przy umiejętnym zastosowaniu i wymieszaniu ze zdolnościami innych jednostek mogły przesądzić o przechyleniu szali zwycięstwa na korzyść jednej ze stron. “Demigod” był pierwszą komercyjną grą z niesamowicie popularnego dzisiaj gatunku MOBA, praojcem “League of Legends”.

Peter Steele

7 lat temu, 14 kwietnia 2010 roku odszedł Peter Steele, właściwie Petrus T. Ratajczyk, amerykański muzyk mający polskie korzenie, kompozytor i basista, wokalista zespołu Type O Negative. Steele swoją karierę muzyczną rozpoczął pod koniec lat 70. z zespołem Fallout, a później Carnivore. Czerpiące pełnymi garści od zespołów Motorhead, Kiss czy Balck Sabath kapele nie odniosły większego komercyjnego sukcesu, ale dzięki agresywnej tematyce, zwłaszcza prowokacyjnego tonu wypowiedzi w kwestiach religii i szowinizmu, zwłaszcza Carnivore, zyskały złą sławę, a do Steela, przyległa łatka nazisty, komunisty, szowinisty i antyklerykała. Przez całą późniejszą karierę musiał się zmagać z tym piętnem. Na skutek nacisków opinii publicznej Carnivore został rozwiązany. W takich okolicznościach narodził się Type O Negative, który funkcjonował na muzycznym rynku przez ponad 20 lat. Zespół kontynuował dziedzictwo Fallout i Carnivore i tym razem dotarł do masowego odbiorcy. Przez okres istnienia zespół wypracował charakterystyczny sobie styl muzyczny, a niesamowity, basowo-barytonowy głos Steela był wizytówką kapeli. Śmierć Steela przerwała działalność zespołu. Zmarł z powodu tętniaka aorty w wieku 48 lat.