Cyber Sentinel

W ostatnich czasach bardzo popularnym krokiem wśród młodych, zdolnych informatyków jest porzucanie dobrze płatnej, stabilnej, choć niekoniecznie przyjemnej pracy, na rzecz własnej ścieżki niezależnego twórcy. Niektórzy robią to z nadzieją, że stanie się to ich źródłem dochodu, inni chcą odpocząć od pracy w korpo, zrobić coś własnego, poczuć przygodę bycia indie z zamiarem powrotu po zakończeniu pracy nad projektem. Podczas tegorocznej edycji Pixel Heaven miałem okazję spotkać się z wieloma małymi – czasem jednoosobowymi – studiami indie, wystawiającymi się ze swoimi debiutanckimi produkcjami. Wśród wystawców obecnych na terenie Hali Miejskich Zakładów Autobusowych w Warszawie znaleźli się Marcin oraz Paulina z częstochowskiego studia MindHelix. Dotychczasowa działalność studia w głównej mierze była nastawiona na tworzenie aplikacji oraz gier promocyjnych dla klientów zewnętrznych, a teraz ukazała się ich debiutancka produkcja skierowana bezpośrednio dla graczy – Cyber Sentinel.

Cyber Sentinel jest jak na razie dostępny jedynie na Steamie, ale jak zapewniali mnie twórcy, bardziej pasująca do charakteru gry wersja przeznaczona na platformy mobilne ukaże się w najbliższej przyszłości. Androidowa wersja demo jest dostępna do ściągnięcia jako APK ze strony produktu w serwisie Indie DB.

Cyber Sentinel jest grą logiczną nawiązującą do hackerskiego/cyberpunkowego kina lat 90. Niedaleka przyszłość, korporacje toczą wojnę o najnowsze tajne rządowe oraz wojskowe informacje dostępne w cyberprzestrzeni. Wcielamy się w postać hakera działającego na zlecenie takiej korporacji. Drogocenne dane wykradamy pisząc małe programy, które poruszają się po systemach, unikają przeszkód oraz zabezpieczeń. Pierwsze skojarzenie, jakie można mieć po takim wprowadzeniu, to duchowy spadkobierca Colobota. Tak jednak nie jest. Cyber Sentinel nie każe nam pisać zawiłego kodu, zbliżonego do istniejących języków programowania, gdzie brak jednego znaku powoduje destabilizację. W tym wypadku cyberkradzieży dokonujemy tworząc graficzne schematy obrazujące wykonywane czynności. Ilość elementów jest ograniczona do niezbędnego minimum, przez co zasady rządzące światem Cyber Sentinela są proste do zrozumienia, a próg wejścia osiągalny dla wszystkich.

przykadowy poziom

Cyberprzestrzeń, z której musimy zabrać drogocenne dane, to trójwymiarowe korytarze zbudowane z kwadratów, a stworzone przez nas schematy wykonują toczące się sześciokątne kostki. Dane stają się naszą własnością, gdy owe kostki najadą na pole, na którym znajduje się ikona symbolizująca dokument. Droga do celu wcale nie jest taka prosta, bo czekają na nas zabezpieczenia symbolizowane przez ruchome czerwone sześciokąty jak i statyczne niszczycielskie lasery. To przez nie z pozoru prosta droga staje się wyzwaniem. Pomocne są jedynie przełączniki włączające lub wyłączające lasery oraz teleporty.

przykładowy schemat (mego autorstwa)

Ilość komend ogranicza się do czterech kierunkowych oraz jednej komendy postoju. Kluczowe są połączenia, jakie dokonamy pomiędzy nimi. Przy pierwszym kontakcie gra była dosyć prosta – co jest oczywiste ze względu na samouczkowy charakter pierwszego rozdziału. Proste połączenia pozwalają na zebranie wszystkich dostępnych danych, ale wraz z progresem wymagania wobec nas błyskawicznie rosną. Im dalej jesteśmy w grze, tym bardziej należy kombinować, działać bardziej oszczędnie, wykorzystywać mniej komend i starać się. Brak kombinowania, wychodzenia poza proste schematy i zapętlenia funkcji, nie dość, że nie gwarantuje wyniku na „trzy gwiazdki”, to często blokuje możliwość ukończenia danego poziomu. Gra w swoich zasadach jest bardzo prosta do zrozumienia, ale osiągnięcie mistrzostwa wymaga już od nas większego zaangażowania. Choć im bliżej jesteśmy finału, im bardziej rozumiemy prawidła rządzące cyberprzestrzenią i nie musimy uczyć się nowych funkcjonalności, zadania stają się nie tyle trudne, co bardziej angażujące czasowo. Jeżeli dany poziom okazałby się ponad wasze siły lub trafilibyście na swój gorszy dzień, mogą was poratować gotowe rozwiązania udostępnione w internecie. Czasami spojrzenie na cudze rozwiązanie pozwala nieco lepiej zrozumieć dany poziom, a jeżeli za życiowy cel stawiamy sobie ukończenie gier bez pomocy, nie musimy z tego korzystać, funkcjonalność ta jest w pełni opcjonalna. Jeżeli chcemy, możemy również sami zamieścić własne rozwiązania bądź oceniać propozycje innych graczy, logując się poprzez konta Twittera, Facebooka, Google czy Instagrama.

edytor poziomów

Gra oferuje cztery rozdziały, w ramach każdego dostajemy po dziewięć poziomów. Jeżeli zadania przygotowane przez twórców to za mało, istnieje możliwość bezpłatnego ściągnięcia dodatkowych poziomów, a jak ktoś czuje potrzebę stworzenia własnych plansz, również ma taką możliwość, używając edytora plansz. Obsługa edytora, podobnie jak samej gry, jest bardzo intuicyjna. Trochę gorzej wygląda sytuacja z polem, na którym tworzymy schematy. Jest to mleczno-przezroczysta kratka nałożona na obraz z planszą. Gdy uruchomimy nasz program, podświetlana jest aktualnie wykonywana funkcja w schemacie, a na drugim planie widzimy działanie. Drugi plan dla niektórych może był zbyt mało czytelny, przez co niektórzy mogą mieć problem z uchwyceniem, co zdarzyło się na planszy i w jakich okolicznościach. Wymieniona wada nie psuje oczywiście zabawy, ale może powodować delikatny dyskomfort.

Cyber Sentinel jest grą przyjemną, ale i wymagającą, prostota mechaniki nic nie ujmuje, a graczom przyzwyczajonym do poziomu zagadek w typowej komórkowej frituplejce może nieco poczochrać neurony. To nie jest produkcja, która zdefiniuje gatunek na nowo, ma swoje ułomności, mogła być miejscami nieco bogatsza w treść, ale jeżeli lubimy tego typu zabawę i potrafimy myśleć poza prostym schematem, może dać sporo frajdy. Zwłaszcza, że nie istnieje w niej presja czasu, jeżeli zajdzie potrzeba, możemy cofnąć się jedynie o jeden krok, a ilość podejść jest nielimitowana.

Autor: Jakub Antoniuk

Platformy: PC, w przyszłości iOS i Android

Cyber Sentinel / Deweloper: MindHelix.pl / Wydawca: MindHelix.pl / Strona Gry

Grę otrzymaliśmy do recenzji od MindHelix.pl.